لوگوی بیمه حافظ
  • منو
  • خانه
  • جستجو
  • English
  • ورود
پرچم ایران
جستجو
    درباره ما
    بیمه حافظ در یک نگاه
    چارت سازمانی
    جایگاه سازمانی
    کاتالوگ سازمانی
    خدمات الکترونیک
    صدور آنلاین بیمه نامه خودرو
    صدور و تمدید آنلاین بیمه نامه
    ثبت آنلاین الحاقیه افزایش تعهدات
    صدور آنلاین بیمه نامه آتش سوزی
    صدور بیمه نامه آتش سوزی طرح جامع خانوار
    تکمیل فرآیند صدور بیمه نامه آتش سوزی طرح جامع خانوار
    پرداخت اقساط بیمه نامه
    پرداخت اقساط با کد اعلام بدهکار
    پرداخت اقساط با کد ملی
    استعلام نرخ بیمه نامه
    استعلام نرخ بیمه نامه ثالث
    استعلام نرخ بیمه نامه بدنه
    استعلام وضعیت بیمه نامه عمر
    وضعیت سود مشارکت در منافع
    استعلام اندوخته و بازخريد
    استعلام وضعیت و وصول بیمه نامه
    چاپ بیمه نامه ثالث
    سامانه جامع صدور گواهی حمل باربری داخلی
    صدور بیمه نامه اتباع خارجی
    دریافت نرم افزار
    اعلام خسارت درمان
    سامانه اعلام و پیگیری هزینه های درمان
    نرم افزار مخصوص گوشي هاي هوشمند
    اعلام خسارت خودرو
    شبکه فروش و خدمات
    شبکه فروش
    شبکه فروش روی نقشه
    درخواست نمایندگی
    مراکز درمانی طرف قرارداد (کمک رسان ایران)
    روابط عمومی
    اخبار
    تقویم
    گالری ویدئو
    تماس با ما
    ارتباط با ما
    رایانامه info@hafezinsurance.ir
    پیگیری پیام
    پیامک 300045653
    فرم تقاضای استخدام
    پیگیری درخواست استخدام
    گزارشگری و افشای اطلاعات
    پورتال سهامداران
  • درباره ما
  • خدمات الکترونیک
  • دریافت نرم افزار
  • شبکه فروش و خدمات
  • روابط عمومی
  • تماس با ما
  • گزارشگری و افشای اطلاعات
  • پورتال سهامداران
چهارشنبه، 03 آبان 1402 ساعت 15:17:13
چهارشنبه، 03 آبان 1402 ساعت 15:17:45
مدیر سیستم
12770
19
12

اصول و اهداف سامانه کنترل های داخلی در شرکت های بیمه

اصول و اهداف سامانه کنترل های داخلی در شرکت های بیمه
کنترل داخلی فرآیندی است که سازمان برقرار می کند تا از دستیابی به اثر بخشی و کارایی عملیات، قابل اعتماد بودن گزارشگری مالی و رعایت قوانین و مقررات مربوط اطمینان یابد. بخش بیمه به همراه سایر بخش‌های مالی در سال‌های اخیر با تغییرات چشمگیری مواجه بوده و این تغییرات محصولات و خدمات، ابزارها، اهداف و مقاصد جدید را به همراه داشته است. سیستم های کنترل داخلی شرکت ها باید برای مقابله بهتر با این سناریوی در حال تحول، تطبیق داده شوند. چنین وضعیتی باید هنگام تهیه پیش نویس اصول کنترل داخلی در نظر گرفته شود، زیرا ما نمی توانیم آنچه را که در بازارها یا بخش های دیگر در حال انجام است را کنار بگذاریم و نادیده بگیریم. 

نیاز به کنترل های داخلی
از دیدگاه بخش بیمه، کنترل داخلی باید به عنوان فرصتی برای شرکت های بیمه در جهت بهبود عملکرد خود، هم از منظر داخلی و هم از منظر بیرونی، تلقی شود. از منظر داخلی، سیستم های کنترل داخلی مناسب، منجر به بهبود شناخت، ارزیابی خطرات و پیشگیری از پذیرش ریسک های نامتجانس می شود. آن هم در بخشی با ویژگی های صنعت بیمه، که فرصت های تجاری تنها در ریسک، وجود دارد. همچنین موضوع مهم رقابت پذیری از طریق اعمال کنترل های داخلی مناسب نه تنها در کوتاه مدت بلکه در بلندمدت تقویت خواهد شد. در نهایت، کنترل داخلی منجر به کاهش تأثیر رویدادهای غیرمنتظره یا حتی به طور کلی، اجتناب از آنها ، می شود. از منظر بیرونی، سیستم‌های کنترل داخلی، تأثیر مثبتی بر بیمه‌گذاران (به معنی نتایج بهتر برای شرکت) و نهاد ناظر، خواهد داشت.
اصول اصلی سامانه کنترل داخلی در شرکت های بیمه
فرهنگ کنترل
هیات مدیره مسئول ارتقای یکپارچگی سازمانی و ایجاد فرهنگی مناسب در شرکت است که بر اهمیت کنترل های داخلی تاکید و در این ارتباط تمامی کارکنان شرکت را درگیر می نما ید. مدیر عامل نیز مسئول اجرای فرهنگ و اصول کنترل داخلی است. همه کارکنان شرکت بایستی نقش خود را در فرآیند کنترل داخلی درک نمایند و به طور کامل در این فرآیند مشارکت داشته باشند.


ارزیابی ریسک
یک شرکت بیمه بایستی نسبت به طراحی، استقرار و حفظ سامانه کنترل داخلی، اقدام نماید و به طور مستمر و منظم ریسک های داخلی و خارجی را که با آن مواجه است، ارزیابی کند. این ارزیابی باید شامل شناسایی و تجزیه و تحلیل (با استفاده از ابزارهای کمی و کیفی) تمام خطرات مهمی باشد که یک شرکت بیمه در معرض آن قرار دارد و بر اساس آن عمل کند.

فعالیت های کنترلی و تفکیک وظایف
یک سامانه کنترل های داخلی مناسب، نیازمند برخورداری از اختیارات و الزامات لازم جهت اعمال فعالیت های کنترلی مؤثر و کارآمد در تمام سطوح سازمانیاست. الزامات مندرج در سامانه کنترل های داخلی بایستی در راستای اهداف و استراتژی های تعیین شده توسط هیات مدیره، جمع بندی و در سامانه اشاری لحاظ شوند به طوریکه باید همه پرسنل را درگیر کند. و در عمل به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت های روزمره را شامل گردد و این فعالیت ها باید به طور مداوم بررسی و ثبت شوند. در یک سیستم کنترل داخلی کارآمد، تفکیک وظایف و مسئولیت‌ها، هم در سطح فردی و هم فرآیندی، به صورت روشن و واضح مشخص و تبیین می شود.

اطلاعات و ارتباطات
مؤسسات بیمه باید در تمام سطوح سازمانی خود، اطلاعات قابل اعتمادی داشته باشند تا از طریق فرآیندهای تصمیم گیری مؤثر، اهداف تعیین شده توسط هیات مدیره را بررسی، تعریف و تحت پیگیری جهت اجرا، قرار دهد. هم چنین سامانه کنترل داخلی بایستی از اثربخشی رویه های ارتباطی اطمینان حاصل کند. چنین رویکردی شامل ارتباطات داخلی و خارجی می شود و ممکن است مسیرهای ارتباطی رسمی و غیررسمی باشند.

فن آوری های اطلاعات و ارتباطات
شرکت‌های بیمه باید سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را متناسب با استراتژی‌ها، نیازها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، طراحی و اجرا کنند. کنترل‌های امنیتی برای ریسک‌های ذاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات، بایستی ایجاد شود تا مدیریت این ریسک‌ها را به‌طور مؤثر بهبود بخشد و به شرکت بیمه اجازه دهد تا هم منافع بالقوه و هم خطرات مرتبط با چنین سیستم‌هایی را تشخیص دهد.

پایش و نظارت
به عنوان بخش جدایی ناپذیر از یک سامانه کنترل داخلی، و با توجه به تنوع و پیچیدگی فعالیت یک شرکت بیمه، باید فرآیند حسابرسی داخلی مؤثر و جامع توسط کارکنان مستقل، آموزش‌دیده و شایسته از نظر عملیاتی، انجام شود. شرکت های بیمه باید سیستم های مناسبی را برای نظارت بر کارایی و اثربخشی کنترل های داخلی خود نیز پیاده سازی کنند. نظارت باید به صورت مستمر و با ارزیابی های جداگانه پیگیری شود.
عملکرد حسابرسی داخلی باید از طریق یک برنامه حسابرسی حرفه ای انجام شود که به منظور ارائه اطمینان معقول از تحقق اهداف کنترل داخلی طراحی شده است. یک عملکرد حسابرسی داخلی موثر باید شامل یک فرآیند پیگیری در مورد یافته های حسابرسی نیز باشد تا اطمینان حاصل شود که به اندازه کافی با آنها برخورد می شود.

محدودیت های کنترل های داخلی
خروجی های یک سامانه کنترل داخلی، تنها می تواند ¨اطمینان معقول¨ باشد و نه اطمینان کامل از اینکه شرکت بیمه در برابر حوادث ناخواسته و در حال وقوع، مصون می باشد. در هر صورت محدودیت های مرتبط با یک سیستم کنترل داخلی را می توان به شرح ذیل دسته بندی نمود:
o کنترل داخلی توسط افراد انجام می شود بنابراین تحت تأثیر خطای انسانی قرار می گیرد. برنامه های آموزشی خوب و همچنین یک مؤلفه اخلاقی در نهاد و نحوه انجام آن می تواند به کاهش این وضعیت کمک کند.
o شرکت های بیمه در معرض رسیک های قابل کنترل و ریسک های غیر قابل پیش بینی و پیشگیری هستند. آنها نه تنها در معرض ریسک های داخلی، بلکه در معرض ریسک های خارجی نیز قرار دارند. این ریسک ها ممکن است با طول مدت برخی از قراردادهای بیمه که ممکن است برای چندین سال ادامه داشته باشد، ترکیب شود.
o تجزیه و تحلیل دقیق هزینه فایده به شناسایی مناسب ترین روش اجرای کنترل های داخلی کمک می کند.


اهداف سیستم کنترل داخلی :
قابلیت اعتماد و درستی اطلاعات
در هر سازمانی دو نوع سیستم اطلاعاتی تحت عناوین حسابداری و عملیاتی وجود دارد .سیستم اطلاعاتی حسابداری، صورتهای مالی و بودجه و سایر گزارشات مالی سازمان را بوجود می آورد و سیستم اطلاعاتی عملیاتی، معمولا اطلاعات مربوط به جنبه های گوناگون عملیات را گردآوری می کند و گزارش های سطوح فعالیت، مسئولیت و نظایر آن را به وجود می آورد . قابلیت اعتماد و درستی اطلاعات در سیستم اطلاعاتی از لحاظ فرآیندهای تصمیم گیری مدیریت، حائز اهمیت می باشد .
رعایت سیاست ها، طرح ها، روشها و قوانین و مقررات
هدف از کنترل داخلی ؛ اطمینان از صحت انجام عملیات به گونه ای که برنامه ریزی شده است. حسابرسان داخلی علاوه بر تعیین میزان رعایت این گونه کنترل ها، کفایت سیاستها، طرحها و روشها را نیز مورد ارزیابی قرارمی دهند. توجه داشته باشید که بررسی کفایت روشها، پیش نیاز انجام آزمون رعایت روش ها است . حسابرسان داخلی به این دلیل بر ارزیابی روش ها اصرار می ورزند که بتوانند کفایت طراحی آنها را برآورد و تعیین کنند.
حفاظت از داراییها
معمولا برای حفاظت از داراییها ، مشهودترین نوع کنترل ها، طراحی و برقرار می شوند . شامل نگهبان ، گاوصندوق و ... .
اقتصادی و کارآمد بودن عملیات:
در هر سازمان منابع کافی جهت برآورده کردن همه خواسته های ذینفعان، وجود ندارد. به بیان دیگر اگر برای رعایت برخی روش ها توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد ، شرکت آسیب می بیند . علی ایحال حسابرسان داخلی همواره در جهت بهبود و کارآمد کردن روش ها سعی می نمایند .

تحقق هدف های سازمانی مربوط به عملیات برنامه ها
همه کنترل ها و فعالیت های سازمانی باید در راستای تحقق هدف ها و برنامه ها صورت گیرد . حسایرسان داخلی با آزمون و ارزیابی سیستم کنترل داخلی بایستی در شرایطی قرار گیرند تا بتوانند مسیر کلی امور شرکت را دریابند و از ناهماهنگی در عملیات شرکت و تضاد آشکار با منافع دراز مدت آن جلوگیری به عمل آورند.
واحد حسابرسی و کنترل های داخلی بیمه حافظ
پاییز 1402


نظرات
ثبت نظر جدید
→
→ →
→ →
→
ارسال نظر
  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین عناوین
آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس
شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد. شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد.
روندهای کلیدی برای مسئولین حسابرسی داخلی در صنعت بیمه روندهای کلیدی برای مسئولین حسابرسی داخلی در صنعت بیمه
آینده پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه آینده پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی صنعت بیمه
بررسی حادثه شناور شهراز بررسی حادثه شناور شهراز
انتصاب رئیس اداره حسابداری مالی در شرکت بیمه حافظ انتصاب رئیس اداره حسابداری مالی در شرکت بیمه حافظ
چارچوب مدیریت ریسک شرکتی (ERM) در صنعت بیمه چارچوب مدیریت ریسک شرکتی (ERM) در صنعت بیمه
انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های درمان در شرکت بیمه حافظ انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های درمان در شرکت بیمه حافظ
تفاهم نامه طرح نوروزی فرماندهی پلیس راه ماکو و بیمه حافظ تفاهم نامه طرح نوروزی فرماندهی پلیس راه ماکو و بیمه حافظ
ارائه خدمات بیمه‌ای در ایام نوروز در کلیه شعب بیمه حافظ ارائه خدمات بیمه‌ای در ایام نوروز در کلیه شعب بیمه حافظ
سومین مراسم تئاتر ‌‌و موسیقی جشن حافظ با اسپانسری بیمه حافظ پایان یافت سومین مراسم تئاتر ‌‌و موسیقی جشن حافظ با اسپانسری بیمه حافظ پایان یافت
انتصاب معاون مدیر مالی در شرکت بیمه حافظ انتصاب معاون مدیر مالی در شرکت بیمه حافظ
برگزاری جلسه آموزشی پیاده‌سازی سامانه مدیریت ریسک با نحوه شناسایی، تحلیل و ارزشیابی و پاسخ به ریسک در بیمه حافظ برگزاری جلسه آموزشی پیاده‌سازی سامانه مدیریت ریسک با نحوه شناسایی، تحلیل و ارزشیابی و پاسخ به ریسک در بیمه حافظ
تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های بیمه‌ای مبتنی بر ساز و کار اشتراک ریسک (مطالعه موردی: بیمه‌های متقابل و تکافلی) تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های بیمه‌ای مبتنی بر ساز و کار اشتراک ریسک (مطالعه موردی: بیمه‌های متقابل و تکافلی)
تأثیر نوآوری خدمات بر رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش آفرینی و دانش مشتری در صنعت بیمه تأثیر نوآوری خدمات بر رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش آفرینی و دانش مشتری در صنعت بیمه
به کارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی 9، ابزارهای مالی، در صنعت بیمه: چالش‌ها و راهکارها به کارگیری استاندارد بین المللی گزارشگری مالی 9، ابزارهای مالی، در صنعت بیمه: چالش‌ها و راهکارها
مدل‌سازی ریسک‌های بیمه غیرعمر و الزامات سرمایه در شرکت سهامی بیمه ایران: رویکرد کاپولا مدل‌سازی ریسک‌های بیمه غیرعمر و الزامات سرمایه در شرکت سهامی بیمه ایران: رویکرد کاپولا
چهارچوبی برای پیاده‌سازی فناوری اطلاعات سبز در صنعت بیمه چهارچوبی برای پیاده‌سازی فناوری اطلاعات سبز در صنعت بیمه
شاخص‌های ریسک پروفایل ریسک‌های دریایی در راستای بیم‌سنجی ریسک‌های مذکور شاخص‌های ریسک پروفایل ریسک‌های دریایی در راستای بیم‌سنجی ریسک‌های مذکور
انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های عمر و زندگی در شرکت بیمه حافظ انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های عمر و زندگی در شرکت بیمه حافظ
انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه حافظ انتصاب سرپرست مدیریت بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما در شرکت بیمه حافظ
شناسایی ابعاد موثر بر بیمه غیرمتمرکز کسب و کارهای حوزه فناوری مالی مبتنی بر زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی شناسایی ابعاد موثر بر بیمه غیرمتمرکز کسب و کارهای حوزه فناوری مالی مبتنی بر زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی
اطلاعات و صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به 1403/09/30 (حسابرسی نشده) شرکت بیمه حافظ منتشر شد. اطلاعات و صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به 1403/09/30 (حسابرسی نشده) شرکت بیمه حافظ منتشر شد.
راه‌اندازی بخش صدای مشتری در شرکت بیمه حافظ راه‌اندازی بخش صدای مشتری در شرکت بیمه حافظ
برگزاری جلسه مدیران ستادی شرکت بیمه حافظ با مدیران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان و بررسی مسائل در راستای بهبود خدمات رسانی قرارداد فیمابین برگزاری جلسه مدیران ستادی شرکت بیمه حافظ با مدیران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان و بررسی مسائل در راستای بهبود خدمات رسانی قرارداد فیمابین
پیام تبریک مدیر عامل بیمه حافظ به مناسبت روز زن پیام تبریک مدیر عامل بیمه حافظ به مناسبت روز زن
دومین نشست مدیران ستادی و روسای شعب بیمه حافظ در سال 1403 -21و 22 آذرماه – مشهد مقدس دومین نشست مدیران ستادی و روسای شعب بیمه حافظ در سال 1403 -21و 22 آذرماه – مشهد مقدس
برگزاری اولین وبینار متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها ، بیمه حافظ و شرکت کمک رسان (SOS) برگزاری اولین وبینار متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها ، بیمه حافظ و شرکت کمک رسان (SOS)
انتصاب مدیر امور مشتریان شرکت بیمه حافظ انتصاب مدیر امور مشتریان شرکت بیمه حافظ
برگزاری مراسم آیین رونمایی از طرح جدید میلاد حافظ، با حضور مدیر عامل، تعدادی از اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران شرکت بیمه حافظ برگزاری مراسم آیین رونمایی از طرح جدید میلاد حافظ، با حضور مدیر عامل، تعدادی از اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران شرکت بیمه حافظ
شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد. شرکت بیمه حافظ با افتخار، بیست‌وسومین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد.
آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس آغاز جشنواره فروش بیمه‌نامه های متنوع شرکت بیمه حافظ به مناسبت سالروز تأسیس
روندهای کلیدی برای مسئولین حسابرسی داخلی در صنعت بیمه روندهای کلیدی برای مسئولین حسابرسی داخلی در صنعت بیمه


پیوندها
  • بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • سنهاب
  • پژوهشکده بیمه
  • سندیکای بیمه گران ایران
  • انجمن حرفه ای صنعت بیمه
  • سازمان بورس و اوراق بهادار
  • سازمان منطقه آزاد اروند
  • سازمان منطقه آزاد ارس
  • سازمان منطقه آزاد چابهار
  • اخبار وزارت امور اقتصادی و دارایی
  • سازمان منطقه آزاد انزلی
  • سازمان فرابورس
  • شورای عالی مناطق آزاد
  • سازمان منطقه آزاد قشم
  • سازمان منطقه آزاد ماکو
  • فناوران اطلاعات خبره
  • کارانگر فناوران خبره
زبان ها
  • English
  • العربية
  • Türk
  • русский
.: کلیه حقوق متعلق به بیمه حافظ می باشد.