شرکتهای بیمه، بهویژه آنهایی که پیگیر اجرای راهبرد تحول دیجیتال هستند، چرخش نوآوری را نیز در پیش گرفتهاند. این شرکتها به طور فزایندهای در حال سرمایهگذاری در فناوری و معرفی راهحلهای پیشرفته در زنجیره ارزش خود هستند. استانداردسازی وظایف خاص، مکانیزاسیون و اتوماسیون برخی روشهای اجرایی، بهینهسازی فرایندهای ارزیابی خسارت و ارزیابی ریسک و غیره.
اینشورتک ها در قلب این انقلاب قرار دارد، با استارتآپهایی که در سراسر جهان شکوفا شدهاند و بر همین اساس و باتکیهبر فناوریهای نوین، مدلها و محصولات بیمهای نوآورانه در حال طراحی و عرضه به بازار میباشند. بر اساس آخرین گزارش مؤسسه تحقیقاتی گراند ویو، اندازه بازار اینشورتک ها در سال 2023 بالغ بر 7.78 میلیارد دلار میشود که پیشبینی میشود در سال 2028 با میانگین رشد سالانه 310 درصد، به 152.43 میلیارد دلار برسد.
تکنولوژیکیهای اتخاذ شده توسط اینشورتیک ها، عمدتاً به موارد زیر مربوط میشوند:
اینترنت اشیا
اینترنت اشیا(IoT) به تمام دستگاههای متصل به اینترنت اطلاق میشود که قادر به ارائه اطلاعات دقیق و در لحظه در مورد رفتار کاربر هستند. با افزایش تصاعدی اشیا متصل، بازار جهانی اینترنت اشیا بسیار رشد پیدا کرده و تعداد زیادی از سکوهای کاربردی جدید طراحی و در دسترس قرار گرفته که استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا را بهصورت مستمر متحول کرده و بر زندگی روزمره افراد و مشاغل تأثیر میگذارد.
امروزه طیف وسیعی از صنایع در سطح جهان در حال سرمایهگذاری و بهرهمندی از خدمات نوآورانه اینترنت اشیا هستند که از جمله آن میتوان به صنعت حملونقل، انرژی و غیره، اشاره نمود. تنها در سال 2022، 14.4 میلیارد شیء متصل در سراسر جهان وجود داشته است. در حوزه صنعت بیمه، اینترنت اشیا مدلهای تحلیل پیشبینیکننده موجود را از طریق معرفی دادههای تازه جمعآوریشده و تحلیلشده بهصورت هوشمند غنیتر میکند. همچنین قادر است بهسرعت احتمال وقوع یک رویداد را استنتاج کند. سرمایهگذاری بیمهگران در راهحلهای اینترنت اشیا در حال رونق است و تا سال 2026 به طور متوسط تقریباً 10 درصد در سال رشد خواهد کرد.
در بیمههای اتومبیل، اشیا متصل و دستگاههای تله ماتیک یکپارچه، فرایند جمعآوری دادهها در مورد رفتار رانندگی راننده را تسهیل میکنند که این مهم میتواند برای بهینهسازی ارزیابی ریسک و تعیین نرخها و حق بیمهها بر اساس رفتار رانندگی راننده استفاده شود.
هوش مصنوعی در خدمت بیمهگذاران
اصطلاح هوش مصنوعی (AI) که اغلب برای تبیین یادگیری ماشینی استفاده میشود، به توانایی ماشین برای یادگیری مفاهیم به طور مستقل اشاره دارد و به لطف الگوریتمهایی که توسط حجم زیادی از دادهها تغذیه میشوند، آن را قادر میسازد وظایف انسانی خاصی را انجام دهد. فناوری هوش مصنوعی میتواند صنعت بیمه را از طریق زیر متحول کند:
بیمهگذاران نیز میتوانند از برنامههای هوش مصنوعی برای ارسال گزارش بلادرنگ یک خسارت و درخواست غرامت، حتی بدون مراجعه به کارشناسان ارزیابی خسارت، استفاده کنند.
بر اساس خروجیهای حاصل از تحقیقات مؤسسه دیتا بریج، درآمد حاصل از راهحلهای هوش مصنوعی در بازار بیمه در سال 2022 به 3.64 میلیارد دلار رسید و انتظار میرود تا سال 2030 به 357 میلیارد دلار افزایش یابد که میانگین نرخ رشد سالانه تقریباً 100 درصد را به خود اختصاص میدهد.
بیمه و واقعیت افزوده Augmented Reality
واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، فناوری است که امکان ادغام بلادرنگ عناصر مجازی سهبعدی را در یک محیط واقعی فراهم میکند. این فناوری در حال حاضر شاهد رشد قابلتوجهی است، بهویژه در صنایع کالاهای لوکس، گردشگری و خردهفروشی. در صنعت بیمه، تجربه همهجانبه این فناوری امکان شبیهسازی ادعاها و برآورد خسارت را فراهم میکند. بر اساس گزارش Morder Intelligence، بازار واقعیت افزوده که در حال حاضر 1.98 میلیارد دلار است، در آستانه رشد 151.93 درصدی از هم اکنون تا سال 2026 است.
کمک محاسبات ابری به بخش بیمه Cloud Computing
رایانش ابری عبارت است از استفاده از زیرساختهای فناوری اطلاعات جهت ذخیره، مدیریت و پردازش دادهها. این روشی برای سازماندهی سیستمهای اطلاعاتی (IS) بهصورت غیرفیزیکی و برونسپاری مدیریت منابع فناوری اطلاعات به یک ارائهدهنده خدمات است.
استفاده از ابر به یک عنصر کلیدی در فرایند تحول دیجیتال شرکتها از جمله شرکتهای بیمه تبدیل شده است. سیستم های ذخیرهسازی که به طور گسترده در طول بحران کووید-19 به کار گرفته شد، برای ایمنسازی بهتر دادهها، کاهش هزینهها و پیادهسازی زیرساخت فناوری اطلاعات و مناسب برای دورکاری طراحی شده است.
استفاده از پهپاد توسط شرکتهای بیمه
پهپادها هواپیماهای بدون سرنشینی هستند که بهصورت خودکار یا با کنترل از راه دور پرواز میکنند. در صنعت بیمه، پهپادها برای شناسایی و ارزیابی دقیقتر و جامعتر خسارتهای ناشی از بلایای طبیعی یا فنی (انفجار، آتشسوزی، طوفان و غیره) که در مناطق غیرقابلدسترس جغرافیایی رخ میدهند، استفاده میشوند.
بازار پررونق هواپیماهای بدون سرنشین در حال حاضر 5 میلیارد دلار است و بر اساس پیشبینیهای فعلی، انتظار میرود ارزش کلی این بازار تا سال 2028 به بیش از 63 میلیارد دلار برسد.
بلاکچین و بیمه
بلاکچین یک فناوری برای ذخیره و انتقال دادهها بدون کنترل مرکزی است. بازار بلاکچین در حال رونق است و انتظار میرود تا سال 2026 تا 57 درصد رشد کند. در عمل این سیستم امکان ذخیرهسازی شفاف و ایمن اطلاعات را فراهم میکند. این فناوری همچنین تأیید و بهاشتراکگذاری دادهها را آسانتر میکند و هزینهها و زمان مربوط به عملیات تکراری را کاهش میدهد؛ بنابراین خطرات کلاهبرداری یا دزدی دریایی به حداقل میرسد.
بلاکچین را میتوان در صنعت بیمه برای سادهسازی و تسهیل فرایندهای بیمهگری، ارزیابی و رسیدگی به خسارت و در نتیجه بهینهسازی تجربه مشتری استفاده کرد.
ChatGPT ابزاری که توجه بیمهگذاران را به خود جلب میکند
ChatGPT یک عامل مکالمه است که از هوش مصنوعی برای چت کردن، پاسخ به سؤالات، ایجاد متن یا کد رایانهای استفاده میکند. راهاندازی ChatGPT در پایان سال 2022 سروصدای زیادی به پا کرده است. این ربات که از فناوریهای مولد AI و NLG (تولید زبان طبیعی) استفاده میکند، مزایای قابلتوجهی را برای شرکتهای بیمه از نظر پشتیبانی مشتری، مدلسازی پیشبینیکننده، تحلیل ریسک و تطبیق محصول با نیازهای بازار ارائه میکند.
ChatGPT میتواند به طیف گستردهای از پرسشها، از ابتداییترین تا پیچیدهترین پرسشها پاسخ دهد و شرکتهای بیمه را قادر میسازد تا خدمات شخصیسازیشدهتری به مشتریان ارائه دهند. این فناوری همچنین از اتوماسیون وظایفی مانند صدور بیمهنامه و فرایند رسیدگی به خسارت پشتیبانی میکند و هزینههای عملیاتی را کاهش داده و زمان تسویه خسارت را سرعت بخشد.
شبکههای اجتماعی برای متحول کردن روابط بیمهگر و بیمه شده
همهجا در زندگی روزمره، شبکههای اجتماعی تحت سلطه غولهای شبکه آمریکایی (فیسبوک، یوتیوب، واتساپ، اینستاگرام و...) هستند. هرچند که اخیراً شاهد تولد یک بازیکن چینی جدید به نام TikTok با 1.7 میلیارد کاربر هستیم. بر اساس گزارشی که در پایان سال 2022 توسط Hootsuit(یک ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی و We are Social)، منتشر شد، 5.48 میلیارد نفر از ساکنان کره زمین کاربر اینترنت هستند، از جمله 4.74 میلیارد کاربر فعال شبکههای اجتماعی یعنی 86 درصد از کاربران اینترنت و 59.3 درصد از جمعیت جهان.
بسترهای اجتماعی عمیقاً روابط بیمهگر و بیمهگزار را متحول کرده است. قدرت الگوریتمهای مورداستفاده، شرکتهای بیمه را قادر میسازد تا مخاطبان بسیار گستردهتری را هدف قرار دهند که دادههای آنها برای شخصیسازی بهتر و پیشنهاد بیمه، جمعآوری و تجزیهوتحلیل میشوند. شبکههای اجتماعی همچنین امکان تعامل بیشتر با مشتریان را در زمان واقعی فراهم میکنند. در نتیجه، کانالهای جدیدی مانند کمپینهای تبلیغاتی هدفمند برای برقراری ارتباط و بازاریابی پیشنهادات به بیمهگران ارائه میشود. علاوهبرآن، این یک روش بازار انبوه برای معرفی یک نام تجاری، ایجاد نزدیکی و ارائه محصولات به نسل جدیدی از مصرفکنندگان است.
دیجیتالسازی: خطرات چیست؟
علیرغم اهمیت فزاینده استراتژیهای دیجیتال و نوآوریهای تکنولوژیکی در زنجیره ارزش صنعت بیمه، دیجیتالیشدن بیش از حد، تعدادی از نگرانیها را دررابطهبا موارد زیر ایجاد میکند:
منبع: Atlas Magazine - June 2023